poniedziałek, 20 stycznia 2020

Cabbage head


Powiadają, że mądrość przychodzi z wiekiem, rzadziej jednak dodają, że tym wiekiem jest najczęściej to od trumny. Albo, że czasami wiek po prostu przychodzi sam.
Ja jestem tego podręcznikowym przykładem. Dlatego nie będę mieć Ci za złe, jeśli czytając ten wpis, pomyślisz sobie: "taka stara, a taka głupia!". Będzie nas dwoje.
Daleko mi do kulinarnej fantazji Pana Kleksa, ale skłamałabym wierutnie, gdybym powiedziała, że nie lubię eksperymentować w kuchni - jestem w końcu naczelną orędowniczką hasła spice up your life. Tak w kuchni jak i poza nią.
Dlatego też, kiedy w lidlowej gazetce promocyjnej natrafiłam na przepis na wege burgery autorstwa irlandzkiej blogerki kulinarnej, Caitríony Redmond, poświęciłam tej stronie znacznie większą uwagę niż jakiejkolwiek innej.
Hmm, krótka lista składników, co wprost uwielbiam, apetyczna fotka burgerów - grzechem byłoby nie przetestować! Tym bardziej, że mam praktycznie wszystkie składniki. Potrzebuję tylko dokupić pęczek szczypiorku, bułki, puszkę cieciorki i czerwonej fasolki. Et voilà! Oczami wyobraźni już widziałam aromatyczne i zdrowe burgery wjeżdżające na stół przy akompaniamencie kiszek wygrywających marsza. I to bynajmniej nie tego pogrzebowego Chopina, lecz powitalnego i skocznego w stylu Mendelsona.
Dokupienie brakujących składników miało być zadaniem tak prostym do wykonania jak odebranie lizaka przedszkolakowi. Tak się bowiem złożyło, że miałam dziś dzień wolny od pracy, aby załatwić dentystę (gdyby tutaj przyszło Ci do głowy, że jestem płatną morderczynią, to od razu chciałabym sprostować, że nie o takie "załatwienie" mi chodzi) i kilka mniej istotnych spraw w centrum, a tam właśnie znajduje się jeden z dwóch sklepów Dunnes Stores, do którego lubię czasem wpaść.
Moje miasto dalekie jest od bycia molochem, ale dotarcie do dentysty od miejsca mojego zamieszkania to co najmniej godzina drogi, na którą nie miałam ani czasu (bo znów przeholowałam z wylegiwaniem się w cieplutkim łóżku...), ani chęci (choć poranek był przepiękny, mimo że mroźny). Jadę więc taksówką z mojej ulubionej firmy i od razu uprzedzam przemiłego kierowcę, kibica Liverpoolu, z którym świetnie mi się rozmawia, że najprawdopodobniej za jakąś godzinę znów będę potrzebować podwózki.  
Okazało się, że potrzebowałam jej znacznie szybciej, niż myślałam, bo po niecałych trzydziestu minutach już byłam wolna, drugie tyle jednak straciłam, czekając na taksówkę, która miała przyjechać za 10 minut. Dyspozytor zapomniał bowiem dodać, że to miały być irlandzkie minuty, czyli dowolna wielokrotność tych dziesięciu wspomnianych. Straciłam też wiarę w to, że ktokolwiek po mnie przyjedzie, więc zadzwoniłam raz jeszcze, by się delikatnie przypomnieć i usłyszałam, że "już, już, za dwie minutki będzie kierowca". Ale i to mnie jakoś nie przekonało, bowiem nie dalej niż parę dni temu zaśmiewałam się z szefem z Colina, pewnego irlandzkiego specjalisty, do którego boss wydzwaniał dwukrotnie, chcąc skorzystać z jego usług, i za każdym razem słyszał to samo bezczelne kłamstwo: "że już, już, on już jedzie i jest za rogiem!". Czy muszę dodawać, że - the feckin muppet, jak uroczo ochrzcił go mój szef -  do dziś nie wyjechał zza tego winkla?
Tym razem jednak dyspozytor nie minął się z prawdą, bo taksówkarz faktycznie po chwili przyjechał, a jakby tego było mało, okazał się nim być nikt inny tylko kibic Liverpoolu we własnej osobie, miałam więc podwójny powód do radości. I tym razem poinformowałam go na odchodne, że jeszcze z nim nie skończyłam i że za jakiś czas znów mogę potrzebować taxi, choć nie wiązałam wielkich nadziei na to, że znów się spotkamy.
Po wizycie w bibliotece i na poczcie przyszedł czas na ostatni punkt programu - wspomniany Dunnes Stores, do którego wmaszerowałam pewnym krokiem, nie zawracając sobie głowy ani wózkiem, ani nawet koszykiem, bo w końcu przyszłam tu tylko po dwie puszki, bułki i szczypiorek.
Dziesięć minut później z moich rąk zaczęły wypadać kolejne produkty. Te przewidziane jak szczypiorek i bułki, jak również te nadprogramowe: sałata lodowa, dwa opakowania tagliatelle, jedno boczku, opakowanie coleslawa, kilogramowy worek marchewek i kolejny kilogram młodych ziemniaczków...
Nagle oczywistym się dla mnie stało, że tyle rzeczy nie zmieściłby w swoich objęciach nawet Pudzian, więc czas spojrzeć prawdzie w oczy: potrzebuję koszyka! Idę zatem po niego, potem dorzucam do niego brakujące puszki i już mogę wracać do domu - taki był mój genialny plan.
Pech chciał, że puszki z roślinami strączkowymi znajdowały się tuż koło działu z wypiekami. A tam z kolei dostrzegłam apetyczne, krąglutkie scones, które nagle zapragnęłam zjeść do kawy po powrocie do domu, jako że nic jeszcze nie jadłam, w obawie, że nawet po umyciu zębów będę później straszyć dentystę ukrytymi w nich resztkami.
Uległam więc pokusie, dorzuciłam mój przysmak do koszyka razem z przepięknymi czerwonymi tulipanami, bo nagle poczułam wiosnę w sercu, i poszłam do kasy zapłacić, gdzie przy okazji z trudem upchałam moje zdobycze do jedynej torby na zakupy, jaką miałam zabunkrowaną w torebce, resztę zaś upchnęłam w tej ostatniej.
I to był ten moment, w którym uświadomiłam sobie, że jestem obładowana jak wielbłąd, co oznacza, że mogę zapomnieć o powrotnym spacerze do domu, bo zanim do niego dotrę, moje ręce będą już sięgać do ziemi niczym orangutanowi.
Zadzwoniłam więc po taksówkę, licząc, że faktycznie przyjedzie za 10 minut i ustawiłam się koło zajezdni tuż obok innej kobieciny, niewiele mniej obładowanej ode mnie.
Taksówka podjechała szybciej niż myślałam, ale szósty zmysł mi podpowiadał, że nie jest moją. I nie była, choć kierowca - z litości albo chęci zysku - chciał mnie przygarnąć pod swój dach, grzecznie jednak odmówiłam, argumentując, że moja pewnie już jest w drodze i po prostu na nią zaczekam. Poddał się zatem i z pożegnalnym "good girl!" na ustach odjechał w siną dal.
Parę minut później zaś nie mogłam powstrzymać śmiechu, kiedy pod sklep podjechał kibic Liverpoolu, z daleka szczerząc się na mój widok, bo to już trzeci raz, kiedy na siebie natrafiamy, czego nie omieszkałam oczywiście skomentować: "heeey, are you following me or what?!". Tym razem jednak zapewniłam go, że to już ostatni raz tego dnia, bo moja misja na mieście właśnie dobiegła końca. Pożałowałam jednocześnie, że to koniec naszych "wycieczek", bo był przesympatycznym rozmówcą - tym rodzajem człowieka, z którym masz świetny kontakt już od pierwszych sekund spotkania. Z pewnością wiesz, jak to jest.
W domu zaś rozpakowuję torbę z zakupami i wyciągam sitko z szafki, bo chcę odcedzić cieciorkę i fasolkę, abym później w czasie robienia burgerów miała już to za sobą. Mam tylko jeden problem. Nigdzie nie mogę ich znaleźć. Wywracam zawartość torebki, ale na nic się to zdaje, bo nadal nie mam ani cieciorki, ani fasoli.
Powiedz, proszę, że Tobie też się zdarzają takie wpadki.
Powiadają, że "gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść". A ja Ci mówię, że czasami wystarczy tylko jedna niekompetentna.

14 komentarzy:

  1. Tak, też tak miewam. Ale z wiekiem pojawia się tzw skleroza, a pewnie poprawniej byłoby zwalić na wrednego Niemca co wszystko chowa. Ale jest na to remedium, trzeba robić na zakupy check listę. Pomaga. Tylko nie wolno zapomnieć zabrać jej z domu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I trzeba też pamiętać, żeby umieścić na liście WSZYSTKIE potrzebne produkty!

      Usuń
  2. W tym całym tekście nie to jest dziwne, że zapomniałaś strączków ze sklepu, ani nie to, że trzykrotnie na tego samego złotówę trafiłaś, a to, że się do irlandzkiego zębologa wybrałaś. Między głupotą, a odwagą jest bardzo cienka linia. O to pierwsze Cię nie posądzam, więc pozostaje pogratulować brawury. Z ciekawości, co poradził? Wędzidło na skórzane wymienić, bo od stalowego się zęby ścierają? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ, drogi kolego, koń na pewno ucieszyłby się z takiej porady! :)

      Ty tutaj sobie robisz podśmiechujki z irlandzkich dentystów, a ja Ci powiem, że dzięki nim... polubiłam wizyty u stomatologów! Przez kilkanaście lat unikałam tego jak diabeł wody święconej. Nie chodziłam, bo nie chciałam, ani nie miałam takiej potrzeby. W minionym roku jednak postanowiłam wreszcie skorzystać z PRSI dental scheme (polecam Ci!)i udałam się na skaling i piaskowanie zębów, o których to uprzednio naczytałam się samych strasznych rzeczy. Oczywiście nie było się czego obawiać - bezproblemowy zabieg, z przyjemnością będę go regularnie powtarzać :)

      Bałam się, że jak się pojawię u dentysty i wyznam mu, że ostatnio byłam u stomatologa... w szkole podstawowej, to dostanę opierdziel, że sobie lekceważę higienę jamy ustnej (co nie jest prawdą, bo zawsze sumiennie szczotkuję zęby co najmniej dwa razy dziennie). Tymczasem nic takiego nie miało miejsca i nawet doczekałam się dobrych wiadomości - tylko jeden mały ubytek. Miałam zatem robione tutaj RTG zębów, plombowanie jednego z nich (90 euro), skaling i piaskowanie i nie mam absolutnie nic złego do powiedzenia w tym temacie. Co więcej, BARDZO podobało mi się to, że mój dentysta na każdym etapie objaśniał mi, co teraz będzie mi robił i co ja powinnam robić, to zdecydowanie minimalizowało ewentualny strach. A zatem... polecam! Taka opcja odpowiada mi pod każdym względem - nie muszę brać urlopu, by lecieć do Polski, a finansowo pewnie też podobnie, gdyby podliczyć wszystkie wydatki związane z wylotem do ojczyzny.

      Usuń
    2. A my jeździmy do polskiego małżeństwa stomatologów, do Newbridge. Poza punktualnością złego słowa o nich nie powiem. Mało tego. On też jest motocyklistą. Ale MiSzĘ rozumiem doskonale. Miejscowych dentystów wypróbowaliśmy na dzieciach (tacy wyrodni rodzice) żeby potem samemu do rodaków pójść. A wcześniej rzeczywiście załatwiało się wizyty przy okazji pobytu w ojczyźnie.

      Usuń
    3. Jak mi mój podpadnie, to się przeniosę do Twoich ;)

      Jak potomstwo przeżyło i nie wróciło szczerbate, to nie ma co narzekać! ;)

      Kiedyś tak miałam - chyba pod wpływem złych opinii o tutejszych lekarzach postanowiłam korzystać tylko z usług rodaków. Byłam zatem kiedyś u polskiej lekarki w Dublinie (nie urzekła mnie swoim podejściem do pacjenta), a potem dwukrotnie u Irlandczyków. Raz u mojego GP z dermatologicznym problemem (przepisał mi maść, która bardzo szybko pomogła!), innym razem zaś z wysypką i czymś na kształt anginy. Za każdym razem byłam pod wrażeniem przeprowadzonego wywiadu, poświęconego mi czasu i przede wszystkim skuteczności leczenia. W tym drugim przypadku lekarz sprawdził nawet, czy nie mam powiększonej wątroby, choć niewykluczone, że zrobił to po to tylko, by sobie mnie pomacać ;) I o dziwo, żaden nie przepisał mi paracetamolu ;)

      Usuń
  3. I tak jestem pod wrażeniem. Nie uwierzysz, ale ja od Sylwestra nic nie ugotowałam. Nie mam czasu;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ty pewnie masz kogoś, kto dla Ciebie gotuje! Nie uwierzysz, ale... nawet lubię to robić, zwłaszcza wtedy, kiedy mam nieco więcej czasu - włączam muzykę, "tańczę" i gotuję. To nawet działa relaksująco :) Spróbuj, jak już znajdziesz trochę wolnego czasu ;)

      Usuń
    2. Dziś będę mieć okazję. Zamierzam zrobić naleśniki z pieczarkami, porem, marchewką, orzechami i słonecznikiem;) Reflektujesz? Dokładnie tak jak piszesz-lubię gotować, gdy mam na to czas, bardzo nie lubię się spieszyć i też zdarza mi się wówczas tańczyć;)

      Usuń
    3. Oryginale połączenie, nigdy takiego jeszcze nie testowałam! Jeśli już robię naleśniki, to przeważnie są one w wersji słodkiej, nie wykwintnej, i... przeważnie też ich nie jem ;) Nie, żebym nie lubiła, po prostu wolę inne "rzeczy".

      A ja dziś nic nie gotuję. Jakoś nie jestem w nastroju. Cały tydzień marzyłam tylko o tym, by zabrać do łóżka termofor, książkę, herbatę i tak po prostu w nim przesiedzieć... Wreszcie będę mogła zrealizować ten plan. Jeszcze tylko muszę posprzątać dom i zrobić prasowanie... A za naleśniki podziękuję, bo właśnie zapchałam się dwoma małymi bananami i już nic więcej nie zmieszczę! ;) Mam jeszcze wielki kubek herbaty do wypicia :)

      Usuń
    4. Mam ulubioną naleśnikarnię w Krakowie, w której serwują takie naleśniki. W Walentynki byliśmy je tam zjeść, a potem zamarzyły mi się w domu. Nie lubię jeść na słodko posiłków, uwierzysz? Jedynie śniadanie mogę jeść w wersji słodkiej.

      Bywa czasami i tak. Czyżbyś jadła jak ptaszek?;)

      Usuń
  4. I tu zgodzę się z Tobą, bo kiedyś kolega mnie uświadomił jak to działa. Otóż gdy "najstarsza starowinka" odwiedziła doktora, ten wypytał ją o dolegliwości i kazał język pokazać. Następnie wypisał receptę i zaczął staruszkę żegnać, gdy ta odezwała się w te słowa: "Ależ ogromny postęp w tej waszej medycynie nastąpił. Gdy miałam dwadzieścia lat to musiałam się cała rozebrać, a teraz wystarczy język pokazać, żeby diagnozę postawić".
    Ja spotykałem się kilkukrotnie z irlandzkimi doktorami i nikomu takich fachowców nie życzę spotkać. Chyba najciekawszym przykładem byłaby sytuacja z GP (jak to barwnie Polacy rozwijają G.... Pomoże). Otóż pani doktor trafnie zdiagnozowała infekcję bakteryjną stopy (zimową porą zatarłem w mokrym bucie i przechodziłem cały dzień) i nawet mnie o tym poinformowała pokazując zaczerwienienie sięgające śródstopia. A następnie przepisała DAKTARIN!!! Dzięki jej fachowości dwa dni później, po kolacji wigilijnej wylądowałem w szpitalu na emergency z palącym zaczerwienieniem sięgającym za kostkę. I nie wyglądam jak jednonogi pirat dzięki lekarzowi, który zaaplikował mi zastrzyk z solidną dawką antybiotyku. I to był jeden raz gdy irlandzki (chociaż Śniadecki) lekarz mi pomógł. A do naszej polskiej GP trzeba rejestrować się na trzy/cztery tygodnie naprzód. I weź tu sobie człowieku zaplanuj chorobę z takim wyprzedzeniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tutaj jeszcze link do prześmiewczego filmiku na temat lekarzy w GB, ale i u nas bywają tacy sami.
      https://www.youtube.com/watch?v=-tDR-dewOdk

      Usuń
    2. Witaj, niedoszły jednonogi piracie ;)

      Znam "zmywaka" - oglądałam kilka jego filmików, ale tego podesłanego przez Ciebie jeszcze nie widziałam. Zaraz obejrzę.

      Haha, coś może być na rzeczy, bo ja przyszłam do niego z wysypką na dekolcie i bolącym gardłem, a on mi kazał się położyć na kozetce i unieść bluzkę do góry ;) A do tego zadawał mi pytania nie do końca związane z moim problem, czyli np. skąd pochodzę. No, ale OK - żadnej granicy nie przekroczył, więc nic się nie stało. Przynajmniej wyszłam stamtąd, mając wrażenie, że faktycznie poświęcił mi swoją uwagę ;)

      Usuń